فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.


1ـ ﴿حَافِظُواْ عَلَى الصَّلَوَاتِ والصَّلاَةِ الْوُسْطَى وَقُومُواْ لِلّهِ قَانِتِینَ﴾: (بر نمازها و نماز میانه مواظبت كنید و خاضعانه براى خدا به پا خیزید).
واژه¬ی «صلوات» در عربی جمع است و کمترین درجه¬ی جمع، سه است، چراکه یک و دو جمع نمی¬توانند شوند. پس، از این لفظ کم از کم سه نماز ثابت شد و نماز میانه چهارم شد لیکن در چهار نماز چونکه میانه امکان ندارد چرا که چون میانه در هر دو طرف دو نماز بگیریم میانه نمی ماند لهذا لازم آمد بحکم تصحیح این لفظ قرآن مقدس که نماز پنجم را هم ثابت و تسلیم کنیم تا که چون دو دو هر طرف بگیریم پنجم وسطی و میانه میگردد.
2ـ ﴿فَسُبْحَانَ اللَّهِ حِینَ تُمْسُونَ وَحِینَ تُصْبِحُونَ، وَلَهُ الْحَمْدُ فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَعَشِیًّا وَحِینَ تُظْهِرُونَ﴾: (پس به پاکی یاد کنید خدا را وقتی¬که شام می¬کنید و برای اوست ستایش در آسمان¬ها و زمین و در آخر روز، آن¬گاه که در ظهر داخل شوید).
در آیه¬ی یادشده مراد از «تمسون» باتفاق علما نماز مغرب و عشاست، زیرا مسا همین وقت را گویند. و مراد از «تصبحون» نماز صبح است و از عشیّاً مراد نماز عصر است. که این وقت را در عربی عشاء می¬گویند. و مراد از «حین تظهرون» نماز ظهر است.
3ـ ﴿أَقِمِ الصَّلاَةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّیْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا﴾: (برپا دار نماز را وقت زوال آفتاب تا تاریکی شب و لازم گیر قرآن¬خواندن فجر را هر آئینه قرآن خواندن صبح را حاضر می¬شوند فرشتگان).
در محاوره¬ی عرب «دلوک» ظهر و عصر و «غسق» مغرب و عشا و «قرآن» فجر صبح را مراد می¬گیرند.
4ـ ﴿وَأَقِمِ الصَّلاَةَ طَرَفَیِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّیْل﴾: (و برپا دار نماز صبح را در هر دو جانب روز و قسمتی از شب).
«طَرَفَی» تثنیه است، یعنی دو طرف روز که مراد از یک طرف، صبح و طرف دیگر، ظهر است و عصر و «زلفاً من اللّیل» مغرب و عشا مرادند.
5ـ ﴿وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا وَمِنْ آنَاء اللَّیْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّكَ تَرْضَى﴾: (و تسبیح بگو با ستایش پروردگار خویش جلوتر از بیرون آمدن آفتاب و جلوتر از غروب آن در بعضی ساعات شب هم تسبیح گو و در حدود اطراف روز که تو خوشنود می¬شوی).
در آیه¬ی مورد بحث مراد از «قبل طلوع الشمس» صبح است و مراد از «قبل غروب» ظهر و عصر است و مراد از «آناء اللیل» عشاء است.
این شد ثبوت نمازهای پنج¬گانه در قرآن. امّا نفس نماز در قرآن کریم کم¬وبیش در سیصد جا آمده است. قرآن کریم صفات تمام انبیا علیهم السلام و اولیا رحمهم الله را «نماز» ذکر فرموده است و هیچ دینی از ادیان حقّه از زمان آدم تا دور خاتم علیهماالصلوات و التسلیمات خالی از نماز نبوده است. چنان¬که این امر از قرآن و حدیث و تواریخ ثابت است.
. سوره¬ی «بقره»، آیه¬ی 4.
. الملل و النحل، ج1، ص77.
. سوره¬ی «بقره»، آیه¬ی 238.
. سوره¬ی روم، آیات 17 و 18.
. سوره¬ی «بنی¬إسراییل»، آیه¬ی 78.




بازدید : 479
[ چهار شنبه 29 بهمن 1393 ] [ 8:2 ] [ نویسنده : حافظ ] | نظرات ()



.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • آراد